söndag 15 december 2013

Tunnbröd ála Mary i Hölje

Jag hade den stora glädjen att få lära mig den sköna konsten att baka jämtländskt tunnbröd av två mästare Mary och Anna-Britt från Hölje. Mary var den som blandade degarna och kavlade och Anna-Britt gräddade. Först trodde jag att det var kavlingen som var svår men det är gräddningen som i alla fall är tyngst och framförallt varmast.


Jag blev bjuden till färdigblandad deg och uppvärmd ugn, det var bara att sätta igång. Efter många år insisterade jag på att få göra en egen deg och fick tillslut reda på hur Mary gjorde. Fördegen som inte var tjockare än tjock välling ställdes innanför dörren på trappavsatsen ner till källaren, där fick den stå tills morgonen och degen blandades till en liten stund innan bakningen satte igång.

Till baket hörde dessutom historier om storbackstror, hur man bakade förr, hur brödet förvarades och vilken ved som användes. Jag vet också att i rödpåsen lades kakorna som blev brända, de fick man snällt äta upp själv medans det fint gräddade brödet kunde bjudas till gästerna.

Vilken tur jag hade som fick vara med, det var så roligt, trevligt och varmt. Dessutom fick jag alltid mat mitt på dagen, hemlagad sylta, fläskrulle, goda ostar m.m. Min make och Mary gillade varandra, det berodde på att han åt mycket, påstår han i alla fall. Vilka minnen!

2 kkp havregryn
2l mjölk
2kg mjöl rågsikt
½pkt jäst
200gr fett, ister bäst
1tsk salt
2dl sirap
1kkp socker
anis och fänkål

Smält fett, värm mjölk, jäst och havregryn blandas till en lös deg kvällen före baket.
Arbeta till deg på morgonen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar