söndag 24 oktober 2010

Enkla rågsiktsbröd

Bakar gärna, ibland för att det är mysigt och kul och ibland för att vi behöver bröd. Dessa rågsiktslimpor brukar jag baka när det ska gå fort, bli mycket och gott. Utgångspunkten är en påse rågsikt, praktiskt att det inte blir en massa slattar. Snabbt och fyra stora limpor på en plåt.Rågsiktsbröd 4 limpor
100 gr smör
1,2 liter vatten eller mjölk
2 pkt jäst, 100 gr
1 msk salt
½-1 dl sirap
ev. 1½ msk finstött anis och fänkål
1 påse, 2 kg rågsikt
Smält matfettet, häll i vätskan och värm till fingervarmt, 37 grader. Smula jästen i en bunke med lite degspad. Tillsätt sedan resten av degspadet, salt, sirap, kryddor och nästan allt mjöl. Spara 3 dl till utbakning. Bearbeta degen väl, viktigt för jäsningen. Låt jäsa i 30 min. Arbeta igen och häll upp på bordet, dela i 4 delar till limpor och låt jäsa på plåten i 30 min. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader, ca:45 min. Låt svalna på galler!
Lycka till!
/Ingela

9 kommentarer:

  1. Hej
    Jeg vil gerne bage brødene, men jeg har lige et spørgsmål/fråga:
    Hvad er "degspad"?
    Venlig hilsen
    Preben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det är smöret och mjölken hon menar. Degspad = den vätska man bakar brödet på 😀

      Radera
  2. Vilken sirap använder du? Mörk eller ljus?
    Framgår inte i receptet!
    Tacksam svar!

    SvaraRadera
  3. Har bakat brödet Jättegott

    SvaraRadera
  4. Ska man pensla innan ugnen ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  5. Jättegott bröd, det blev en favorit!🍞

    SvaraRadera
  6. Jättegott bröd, blev min favorit! 🍞

    SvaraRadera
  7. Ett underbart gott bröd .tack för receptet. Jag bakade det nu i eftermiddag..😍🌺

    SvaraRadera