söndag 24 oktober 2010

Gyllengul linssoppa

En matig, god, billig, suverän soppa som går hem hos både vuxna och barn Den är dessutom vegetarisk. Receptet kommer för länge sedan från Friggs förpackning med röda linser och jag har sparat kartongbiten i alla år, men nu kastar jag den för nu finns det förevigt bevarad här i Ingelas Skafferi!

1 hackad gul lök

1 pkt saffran

2 msk olja

1 liter vatten

1 tärning grönsaksbuljong

3 dl röda linser

3 medelstora potatisar i tärningar

1 msk tomatpuré

2 msk citronsaft

Örtsalt och peppar

Fräs lök och saffran i oljan ett par minuter. Häll i vatten och buljongtärning, koka upp. Lägg i sköljda linser, potatis, tomatpuré och citronsaft. Låt soppan sjuda under lock i ca:20 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Enkelt och sååå himla gott. Soppan har varit en av mina favoriter i många år.

/Ingela

3 kommentarer:

  1. Men... har inte uppmärksamma denna förträffliga blogg förrens nu.
    Bra gjort att du delar med dej av dina läckerheter.
    Jag har gjort dina hyvlade morötter många gånger hitentills ! Tack.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Grytan står på spisen och puttrar nu. Det blir nog jättegott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även jag har sparat receptet från Friggs! En riktig höjdare! Lite smulad fetaost över höjer ytterligare (om du inte är vegan såklart)

      Radera