tisdag 24 augusti 2021

Örtsalt -höstsyssla

 När kryddor och örter har växt till sig framåt hösten så är det dags att göra örtsalt. Jag har inspirerats av min vän Ulrika som gett mig grunderna för hur hon gör. Sen går jag till växthuset och till kryddkrukorna och skördar det jag vill använda. Här är det chilli i växthuset, det var en otroligt star sort i år så det stack i näsan när saltet var klart.





Sen kör man de utvalda smakerna i mixern tillsammans med salt så det blir en fuktig massa. 
Här är det, med det som är dominerande först i fallande ordning:
Timjan
Persilja
Vitlök
Selleri
Rosmarin


Här är den otroligt starka chillin med vitlök mixad med salt.


En favorit till tomat och grönsaksrätter är:
Basilika
Vitlök
Hur gott som helst! 
Och så vackert grönt!


Det är kul för det blir alltid några burkar för mycket och det är perfekt som gåbortspresenter!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar